خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» در باب مشاهده و ادراک

در باب مشاهده و ادراک

معرفی کتاب : در باب مشاهده و ادراک

نویسنده: آلن دو باتن

مترجم: امیر امجدی

انتشارات: نیلا – ۱۳۹۳


« آلن دو باتن» فیلسوف ۴۹ ساله سوئیسی است که اکنون در انگلستان زندگی می‌کند. او در دانشگاه «کمبریج» تاریخ و فلسفه خواند و مدتی نیز در دوره PhD فلسفه فرانسوی در دانشگاه «هاروارد» مشغول تحصیل شد ولی دوره دکترای فلسفه‌اش را رها کرد تا برای عموم کتاب بنویسد و فلسفه را به زندگی روزمره مردم پیوند بزند.


اولین کتاب آلن دو باتن “جستارهایی در باب عشق” در سال ۱۹۹۳ منتشر شد – زمانی که آلن دو باتن ۲۴ ساله بود- و دو میلیون نسخه از آن فروش رفت. کتاب حاضر (در باب مشاهده و ادراک) در سال ۲۰۰۵ نوشته شده است. این کتاب کوچک (صد صفحه‌ای جیبی) خلاصه‌ای از سایر کتاب های آلن دو باتن است.


فصل اول کتاب «در باب لذت اندوه» نام دارد و به مرور آثار «ادوارد هاپر» نقاش آمریکایی (۱۹۶۷-۱۸۸۲) می پردازد، آثاری که در آن ها هاپر تصویری از تنهایی و اندوه قابل احترام خلق کرده است. آلن دو باتن در این مقاله ۱۴ صفحه ای مهارت نگاه‌کردن به یک تابلوی نقاشی را به ما می‌آموزد.


آلن دو باتن به ما یاد می‌دهد که هنرهای تجسمی را به عنوان یک «رسانه» در نظر داشته باشیم و به آن ها نگاه صرفأ تزئینی نداشته‌باشیم. این موضوع آن‌قدر برای آلن دو باتن مهم است که در این زمینه دو کتاب نوشته‌است که خوشبختانه هر دو به فارسی ترجمه شده‌اند:


کتاب «هنر همچون درمان» که او همراه «جان آرمسترانگ» نوشته توسط «مهرناز مصباح» به فارسی ترجمه شده و نشر چشمه آن را منتشر کرده‌است و کتاب “معماری شادمانی” که توسط پروین آقائی ترجمه شده و انتشارات ملائک آن را منتشر کرده‌‌است.


فصل دوم کتاب «در باب مشاهده و ادراک» گزارشی است فیلسوفانه و روان‌شناسانه از فرودگاه هیترو لندن. این فصل «در باب رفتن به فرودگاه» نام دارد. آلن دو باتن در این یادداشت ۸ صفحه ای به ما می آموزد که به آن‌چه به آن عادت کرده‌ایم دوباره نگاه کنیم، نگاهی دقیق و خیال‌پردازانه، و دریابیم که جهان اطراف ما تا چه حد شگفت‌انگیز و تأمل‌برانگیز است.


این موضوع (نگاه موشکافانه و خیال پردازانه به یک فرودگاه) دستمایهٔ یک کتاب دیگر آلن دو باتن بوده‌است: کتاب “یک هفته در فرودگاه” که توسط مهرناز مصباح ترجمه شده و «نشر چشمه» آن را منتشر ساخته‌است.


فصل سوم کتاب در باب مشاهده و ادراک خلاصه‌ای است از آنچه آلن دو باتن در کتاب جستارهایی در باب عشق نوشته است. در این فصل از کتاب آلن دو باتن به کالبد‌شکافی یک رابطه عاشقانه می‌پردازد...


دکتر محمد رضا در سرگلزایی


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای مشاهده