دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» معرفی کتاب : تجربه تجدد

معرفی کتاب : تجربه تجدد

معرفی کتاب : تجربه تجدد

درباره کتاب:

مفهوم تجدد یا مدرنیته و مدرنیسم و مدرنیزاسیون به یکی از مقولات بغرنج در علوم انسانی ایران تبدیل شده است که همچنان برسرانها چالش و بحث وجود دارد. 


طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن مطلب مرتبط طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن

این مساله عموما در فضای روشنفکری طرح شده و دو مقوله سکولاریسم در سطح سیاسی و اجتماعی و علم به مثابه جهان بینی محوری دنیای متجدد هسته اصلی این نوع مباحث را شکل داده است. 


پروبلماتیک تجدد به تدریج از سطح نخبگان و روشنفکران به مساله ای در سطح عموم تبدیل شده است.


مساله تجدد در ایران در ابتدا ناشی از مواجهه با یک امر بیرونی بوده اما سیر تدریجی تاریخ اجتماعی و فرهنگی ایران به سمتی رفت که مسئله و مقوله تجدد از یک امر بیرونی به یک امر درونی تبدیل شد. لذا امروزه تجدد یک امر بیرونی نیست بلکه به امری درونی و درون زا تبدیل شده است.


کتاب تجربه تجدد شامل هجده فصل است. عناوینی که در این کتاب به انها پرداخته شده عبارتست: از امروزی شدن گفتمان فرهنگی در ایران، امروزی شدن خانه، خانواده، همسایگی، روستا، مسجد، باورهای عامیانه، نوروز، چهارشنبه سوری، یلدا، امروزی شدن فرهنگ ایران از راه دیجیتال، امروزی شدن از راه فناوری، امروزی شدن اموزش و پرورش، چالش های فرهنگی فاوا در اموزش و پرورش ایران، بازنمایی فوتبال یا واقعیت، امروزی شدن سبک زندگی، رستوران و امروزی شدن غذای ایرانی و امروزی شدن فرهنگ ایرانی.


کتاب تجربه تجدد رویکرد انسان‌شناختی به امروزی شدن فرهنگ ایران دارد.


ایده اصلی نگارنده از نگارش این کتاب شناسایی فرهنگ معاصر ایران بوده است. تلاش برای فهمی از فرهنگ معاصر جامعه ایران از سال‌ ۱۲۸۵ تا به امروز که بیش از صد سال از آن زمان می‌گذرد. 


بررسی تغییراتی که در جامعه ایران رخ داده است براساس تجربه زیسته مولف از دوران پیشامدرن ایران در روستا، تجربه زیست شهری در ایران و تجربه زیست مدرن در خارج از ایران.


 نگارنده در این کتاب درصدد پاسخ به این پرسش است که چه تغییراتی در جامعه ایران رخ داده است.به عقیده مولف بسیاری از بحث‌هایی که درباره ایران می‌شود فلسفی است. به طور مثال بحث‌های آل احمد یا روشنفکران قبل از او و حتی روشنفکران دهه اخیر بسیار کم به تحولات فرهنگی پرداخته‌اند و مستند دانشگاهی در این باره وجود ندارد. بنابراین وی به عنوان یک مردم‌شناس این تحولات را مستند سازی کرده است.


بخش اول این کتاب به دنبال مستند کردن فرهنگ امروز ایران است.آغاز کتاب به این موضوع می‌پردازد که چگونه بنیان‌های سنتی ما مدرن شدند. برای تبیین این موضوع برای شروع کار از خانه پدری استفاده شده زیرا خانه پدری برای ما معنا داشت و اغلب افراد در خانه پدری به دنیا می‌آمدند و کار می‌کردند. اما برای نسل جوان امروز هیچ احساسی نسبت به خانه پدری وجود ندارد. 


در ادامه این موضوع توضیح داده شده که چگونه روستاهای ایرانی شهری شدند. بررسی همسایه، مسجد، مدرسه و ... نیز از مباحث دیگر این کتاب است. همچنین فالگیری، نوروز و یلدا از موضوعات دیگر این بخش ازکتاب است. 


در بخش دوم کتاب به سنت‌های مدرن پرداخته شده است. مقاومت درباره ماهواره، فوتبال، سبک زندگی از جمله مباحثی است که در بخش دوم کتاب مورد بررسی قرار داده گرفته است.


مطالعه این کتاب برای کسانی که دوست دارند درباره فرهنگ معاصر ایران بدانند توصیه می‌ شود. نثر کتاب متفاوت از نثر علوم اجتماعی ایران است و سعی شده از انبوه مفاهیم رشته‌های علوم اجتماعی استفاده شود و کاربست مفاهیم علوم اجتماعی در فهم جامعه معاصر ایران را می‌توان در این کتاب مشاهده کرد.


نویسنده: نعمت الله فاضلی

چاپ اول: ۱۳۹۳

چاپ دوم: ۱۳۹۶

تعداد صفحات: ۷۶۱

تعداد فصل: ۱۸

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای مشاهده