خرید از سراسر دنیا


» دنیای سوفی - چاپ بیست و سوم

دنیای سوفی -  چاپ بیست و سوم

دنیای سوفی

داستانی درباره تاریخ فلسفه

دنیای سوفی (به نروژی: Sofies verden)، یک رمان فلسفی اثر یوستین گردر نویسنده نروژی است که چاپ اوّل آن در سال ۱۹۹۱ میلادی در نروژ منتشر شد. این اثر داستانی است که تاریخ فلسفه را به زبان ساده برای نوجوانان تشریح میکند. این کتاب تاکنون به ۵۴ زبان برگردانده شده و علاوه بر نوجوانان، توجه بزرگسالان را هم به خود جلب کردهاست. از روی کتاب دنیای سوفی فیلم و بازی رایانهای به همین نام ساخته شده است.

داستان در مورد دختری به نام سوفی است که در آستانه پانزده سالگی نامههای جالب و نوارهای ویدئویی از شخصی به نام آلبرتو ناکس دریافت میکند که در آنها سؤالات جالبی مانند جهان چگونه پدید آمدهاست؟ که آغاز گر راه آموزش تاریخ فلسفه است، مطرح میکند. این نامه ها در ابتدا مطالبی در خصوص یونان باستان، سقراط و سؤالات اساسی زندگی بشری را عنوان میکند. پس از دریافت چند نامه سوفی و آلبرتو یکدیگر را ملاقات میکنند.

طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن مطلب مرتبط طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن


برشی از این کتاب :

مهمترین چیز در زندگی چیست؟ اگر این سوال را از کسی بکنیم که سخت گرسنه است، خواهد گفت غذا. اگر از کسی بپرسیم که از سرما دارد می میرد، خواهد گفت گرما. و اگر از آدمی تک و تنها همین سوال را بکنیم، لابد خواهد گفت مصاحبت آدمها.

ولی هنگامی که این نیاز های اولیه برآورده شد ـ آیا چیزی می ماند که انسان بدان نیازمند باشد؟ فیلسوفان می گویند بلی....و آن این است که بدانیم که ما کیستیم و در اینجا چه می کنیم؟"


برای چه زندگی می کنیم؟

گوته: کسی که از سه هزار سال بهره نگیرد تنگدست به سر میبرد.

یوستین گردر در این کتاب از یونان قدیم شروع می کند و تا عصر حاضر پیش می آید و همه اندیشه ها را می گوید. البته فقط به فلسفۀ اروپا می پردازد و کاش در مورد فلسفه شرق هم می نوشت.از چین و مصر و ایران و صد البته هند! با این همه تجربه لذت بخشی بود. یه کتاب فلسفی-ادبی که همراه دختری نوجوان فلسفه می آموزی. یاد می گیری مثل کودکی که تازه بدنیا اومده با حیرت و شگفتی به جهان بنگری و اینکه سعی کنی بالای تار موی خرگوش بری و دنیایی رو ببینی که موهای انبوه خرگوش اجازه دیدنش را بهت نمی داد.


نتیجه: نویسنده در فصل های آخر حرف بسیار عمیقی می زند. دغدغۀ اصلی ما انسان ها به جای اینکه جستجو دربارۀ علت هستی باشه، این شده که زیباترین بانوی جهان امسال کی خواهد بود؟ برنامه ها و مجلات مد لباس، کلی ما را به خودشون مشغول می کنند. اما این ها چه جوابی به سوالات اساسی ما خواهند داد؟


در مورد ریشه فلسفه: واژۀ فلسفه ریشه در کلمه یونانی "آرخه" به معنی بذر دارد. در واقع فلسفه به دنبال کشف ماده المواد عالم است که جهان هستی از چه چیز به وجود آمده است. همچنین واژهٔ فلسفه به معنای دوستداری حکمت نیز هست و ریشهٔ یونانی دارد که سپس به عربی و فارسی راه یافته است. مشهور است که نخستین بار فیثاغورس واژۀ مذکور را به کار برده است؛ زمانی که از او پرسیدند: «آیا تو فرد حکیمی هستی؟» وی پاسخ داد: «نه، اما دوستدار حکمت (Philosopher) هستم. (از ویکی پدیا)

دنیای سوفی معروفترین اثر یوستین گردر نروژی است. او که استاد فلسفه در دانشگاه بوده است این کتاب را به منظور آموزش شاگردانش مینویسد و در آن به ساده ترین شکل ممکن و در قالب یک رمان ششصد صفحه ای تاریخ فلسفه را تشریح میکند. کتاب در نروژ با اقبال عمومی مواجه میشود و ترجمه انگلیسی در سال انتشار عنوان پرفروشترین کتاب سال را کسب میکند. تاکنون به حدود شصت زبان ترجمه شده است و میلیونها نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رسیده است. حتی مبنای ساخت فیلم سینمایی و بازی کامپیوتری نیز قرار گرفته است.

نویسنده در این کتاب تاریخ فلسفه و پیشرفت آن را در میان یک داستان دیگر میگنجاند. مطرح کردن داستان در دل یک داستان دیگر از شیوه هایی است که نویسنده از هزار و یک شب وام گرفته است.

سوالاتی که کتاب سعی در تشریح آنها دارد سوالاتی هستند که بشر در طول تاریخ همواره با آنها رو به رو بوده است.

سوفی آموندسن دختری است که در آستانه ی پانزده سالگی با ماجرای عجیبی رو به رو میشود، او نامه ایی از جانب فرد ناشناسی دریافت میکند که او را به تفکر در مورد ابتدایی ترین سوالات فلسفی و خودشناسی وامیدارد. این شخص بعد تر خود را آلبرتو کناکس فیلسوف معرفی میکند که قصد آموزش فلسفه به سوفی نوجوان را دارد. در خلال نامه ها و دیدارهای این دو شخصیت؛ نویسنده تقریباً به اهم عقاید و نظریات فلسفی مطرح شده در طول تاریخ میپردازد. سرگذشت فیلسوفان طبیعی و پس از آن سقراط و افلاطون و ارسطو مطرح میشود سپس به فلسفه ی یونانی گری (هلنیسم) میپردازد، عقاید حاکم در قرون وسطا، دورهی رنسانس و عصر باروک را بیان میکند، باورهای دکارت، اسپینوزا،لاک، هیوم و بارکلی را شرح میدهد، وارد عصر روشنگری میشود، نظران کانت را مطرح میکند به تعریف رومانتیسیسم میپردازد، نظریات هگل،کى ارکهگور، مارکس، داروین و فروید را بیان میکند و در پایان به عصر حاضر میرسد و نظریهی انفجار بزرگ را نیز مطرح میکند.

کتاب دنیای سوفی در واقع برای آشنایی اولیه با مفاهیم فلسفی نوشته شده است.


دنیای سوفی/ یوستین گردر/ترجمه حسن کامشاد/نشر نیلوفر

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده